Архатите - кои са те?

Архатите са онези практикуващи, които вървят по пътя на освобождението.

 

Пътят на освобождението се състои в това да премахнем недоразуменията за природата на истинското аз и да се откъснем от собственото его, за да постигнем освобождението; това се постига чрез практиката, позволяваща да се получат четирите плодове на школата Шравака. Тези смущения[1] трябва да бъдат отстранени, за да може да се постигне първият плод на архат, а след това и трите следващи плода.

 

За да постигне първия плод на практиката, практикуващият трябва да развърже трите възела на привързването, т.е. недоразуменията по отношение на природата на истинското аз, обърканите възгледи за правилното учение и погрешното тълкуване на практиката.

 

Вторият плод представлява най-вече намаляване на въздействието на трите отрови в света на желанието. Трите отрови са алчността, гневът и невежеството. Когато тези три отрови оказват само съвсем слабо влияние върху практикуващия, той вече има съвсем малко желания.

 

Третият плод на практиката представлява развързване на петте нисши възела т.е. привързването към дхармата в света на желанието, гнева, недоразуменията по отношение на природата на истинското аз, обърканите възгледи за правилното учение[2] и привързването към неправилните дисциплини. Казано по друг начин, когато практикуващият успее да се откъсне от желанието, той вече не изпитва привързване към чувствените наслади. 

 

С четвъртия плод на практиката практикуващият развързва петте висши възела, които са: привързването към дхармата в света на формата, привързването към дхармата в света без форма, вълнението, суетата и невежеството.

 

С получаването на четвъртия плод архатът е в състояние да влезе в нирвана с остатък, а след смъртта на физическото си тяло и в нирвана без остатък т.е. да прекрати прераждането си в трите свята. Буда обаче препоръчва на архатите да вървят и по пътя на мъдростта на школата Махаяна и по този начин да постигнат нивото на Буда без да спрат прераждането си, като по този начин ще могат да помогнат на останалите същества.



[1]Недоразуменията по отношение на природата на истинското аз и привързването към егото.

[2]Обърканите възгледи в света на желанието и по отношение на природата на истинското аз и трите нефрита, както се описват в учението на Буда.