Махаяна или голямата колесница

Махаяна представлява пътят на мъдростта (бодхи на санскрит). Тук целта е да се постигнат трите вида мъдрост (праджна) - общата мъдрост, конкретната мъдрост и мъдростта на семената.

 

Какво означава това всъщност?

 

Както вече бе споменато в представянето на Теравада, когато разгледаме по-внимателно различните дхарми или феномени като физическото тяло, мислите, чувствата и нещата, които ни заобикалят, си даваме сметка, че всички те са нетрайни т.е. появяват се и изчезват и съответно нито едно не може да бъде наречено "аз", защото когато кажем "аз" в будизма говорим за нещо вечно и трайно.

 

В същото време обаче Буда в безкрайната си мъдрост и милосърдие е казал, че всяко чувстващо същество притежава такова вечно и трайно нещо и то е истинското аз. Нарекъл го е Татхагатагарбха и това е вид ум, който не мисли и не чувства, не се вълнува от ставащото и не зависи и не е обусловен от физическото тяло т.е. той е вечен и се намира навсякъде. Татхагатагарбха съдържа всички кармични семена на даденото същество т.е. резултата от всички негови мисли, думи и действия. Всички дхарми са нейни проекции - вътрешни и външни, като тези проекции зависят натрупаните кармични семена. Казано иначе, например физическото тяло на даден човек е проявление на неговата Татхагатагарбха, като това проявление зависи от натрупаната карма. От друга страна, Земята например е проявление на татхагатагарбхите на всички живи същества, които живеят на нея т.е. тя е продукт на колективната карма.

 

Когато човек намери или "срещне" своята Татхагатагарбха, то той постига общата мъдрост и за него казваме, че е просветлен. След това просветленият трябва да продължи практиката си, за да постигне конкретната мъдрост т.е. да разбере взаимовръзките между феномените. Казано иначе, макар че вече познава източника на всичко т.е. Татхагатагарбха, той все още не разбира добре конкретните механизми и връзки между различните дхарми. Следващата и най-трудна стъпка е овладяването на мъдростта на семената т.е. да се разберат абсолютно всички механизми на кармата.

Просветленият върви по пътя на Бодхисатва преминава от 1-во до 10-то бхуми (земя на Бодхисатва), за да постигне в крайна сметка нивото на Буда.


С цел да помогне на практикуващите да постигнат просветление, почитаемият Пингс Сяо предлага будистката практика на помненето на Буда, за която можете да прочете повече тук.