Сексуалните практики - сигурен знак, че не следваме учението на Буда

Вече на няколко места на този сайт споменаваме сексуалните практики, залегнали в основата на Ваджраяна и съответно подкрепяни от самия Далай лама.

 

Естествено и най-ревностните поддръжници на тибетския "будизъм" няма как да отрекат наличието на не малък брой сексуални скандали с дейното участие на тибетски лами и многобройните обвинения в сексуална злоупотреба, отправени към тях. От друга страна, редовното извинение, което получаваме и което изглежда разумно, е, че това са само изключения и че в крайна сметка тантричните сексуални методи следва да се използват само от много напреднали практикуващи. Макар че подобни обяснения биха могли да прозвучат успокоително за някои хора, всъщност те оставят без отговор въпроса защо в такъв случай видни представители на тибетския будизъм (т.е. предполага се напреднали практикуващи) очевидно имат сериозни проблеми с тези техники.

 

За неизкушения читател в крайна сметка тантра не изглежда чак толкова непривлекателна - сексуалният акт е източник на удоволствие, тантра обещава неговото удължаване, както и съхраняване на сексуалната енергия, така че защо не? Отговорът е съвсем прост - всичко зависи от нашите цели т.е. ако искаме да се забавляваме и да се отдаваме на сексуални удоволствия, то тантра е възможен вариант, ако обаче се стремим към освобождаване от цикъла на преражданията т.е. към следване на учението на Буда, то тантра е абсолютно вредна.

 

Последното твърдение звучи малко крайно и човек с право би се запитал какво е основанието за него. Всъщност, за да сме сигурни, че следваме учението на Буда първото и най-важно условие е да следваме написаното в будистките сутри. Ако дадена практика или идея противоречи на сутрите, то тя е погрешна и следва да се избягва от практикуващите будизъм. В случая идеята да се извършва сексуален акт с цел да се постигне напредък влиза в противоречие със Сурангама сутра. В нея Буда Шакямуни изрично подчертава, че, за да се надява да постигне просветлението, практикуващият трябва да се откаже изцяло от сексуалните си желания (стр. 215). Казва се и че в края на епохата на Дхарма, в която, за съжаление, живеем ние, навсякъде ще има "поданици на Мара", които ще насърчават сексуалните практики, като по този начин отклоняват живите същества от пътя на бодхи т.е. от пътя на будизма (стр. 215).

Не е трудно да се досетим за кого говори Буда...

 

На стр. 249 и 250 от същата сутра още веднъж се посочва, че похотта се превръща в навик вследствие на сексуалния акт и че бодхисатвите избягват чувствените удоволствия, все едно последните са огнен капан.

Как при това положение Далай лама и останалите ламаисти си позволяват да твърдят, че сексуалният акт води до напредък в будизма?

На стр. 289 виждаме отговора - казва се ясно, че ако практикуващият си въобрази, че когато види празнотата, е постигнал святост, то той ще попадне под властта на демоните и ще си въобрази, че яденето на месо и пиенето на алкохол т.е. нарушаването на основните обети може да бъде извинено.

На стр. 290 пък става ясно, че подобен практикуващ погрешно ще твърди, че сексуалното желание и сексуалната практика биха позволили на хората да следват Дхарма, като отново се споменава нашата епоха - епохата на края на будисткото учение.

 

Всичко това би трябвало да накара всеки, който искрено се стреми да следва пътя на Буда и иска да постигне освобождение от прераждането, да се замисли сериозно и да избягва всячески лъжливите учения на тибетските тантристи, колкото и привлекателно да звучат те.