Някои заблуди в тибетския „будизъм“ (3)

Иска ми се да напиша още малко по темата и след това, в следваща статия, обещавам да споделя какво разбирам аз лично, когато се говори за нихилизъм и етернализъм, които са двата крайни възгледа или крайности и които практикуващият би трябвало да се стреми да избягва.

И така, наскоро, в един англоезичен форум на тема тибетски "будизъм", четох един интересен разговор. Един от участниците питаше дали тибетски монах има право да осъществява сексуални контакти. Отговорът, който получи беше на пръв поглед еднозначен - "не, разбира се!". Представете си как се шокирах, като прочетох продължението, в което не на шега се поясняваше, че понеже един монах е много напреднал, то е възможно да прави нещо, което прилича на секс, но всъщност да е нещо съвсем друго, което ние с нашите ограничени умове не разбираме. Подозирам, че подобни "шеги" се използват и за да се обясни защо някое "много напреднало" ринпоче яде месо или пие алкохол.

По същество подобни твърдения по нищо не отстъпват на обясненията на различни гурута, които, когато ги хванат в крачка, заявяват, че те лично са непривързани и това, че имат и карат, да речем десет ролс-ройса, изобщо не е проблем или пък, че са много възвишени и че такива недоразвити създания като нас въобще не могат да ги разберат.

Четох и някакви истории за изпълненията на последователите на ламите конкретно в България. Не мога да гарантирам, че са достоверни, но пък и не виждам защо човекът, който си е и си остава убеден ламаист, би лъгал. Та ставаше дума за присвоени пари и разврат - нещо, за съжаление, съвсем обичайно за последователите на тибетския "будизъм". Не мисля, че става дума за някакъв "български" проблем, както си мислеше човекът - подобни примери има много и от всякакви места.

И последно, понеже вече ме питаха: защо трябва да се критикува, нека хората си правят каквото си правят и толкова - тяхна си работа? Да, това, разбира се, си е тяхна работа, но има един сериозен проблем. Тези хора претендират да преподават будизъм и с лъжите и деянията си хвърлят сянка върху учението на Буда. Нещо повече, ако някой се интересува от будизъм и попадне на тези хора, то той рискува да се отдалечи от истината и да затъне в нещо, от което няма измъкване, поне не в скоро време. В този смисъл е важно да се разобличават мошениците, които се представят за будисти, и да се помага на хората да видят малко по-далече от красивата "фасада".