Някои заблуди в тибетския „будизъм“ (2)

Ще взема да продължа с тази Гуру-йога, която явно е много основен постамент на Ваджраяна т.е. на тибетския ламаизъм.

Ето, например наскоро слушах поясненията на Лама Джампа Тайе за предаността към гуру в ютюб (What is Guru Devotion in Buddhism?) и за малко да падна - човекът, който се води лама, че и представител на две от техните школи Сакя и Карма Кагю, най-спокойно заяви, че един истински лама обединява в себе си Буда, Дхарма и Сангха и естествено само той заслужава всякакви дарове. Защо ламата казва, че на един лама трябва да му се дарява, мисля, че е ясно :-), но как се осмелява да твърди, че един лама обединява в себе си трите съкровища на будизма, си остава загадка.

Ясно, че в тибетския „будизъм“ нивото на буда го нямат за нищо - техните представители не се свенят да обявяват този или онзи за напълно реализиран т.е. за буда. И за да не бъда голословен - четох, че такъв бил например случаят с Дилго Кхйенце Ринпоче и дори самият Далай лама като негов ученик го считал за буда. Това дотук е достатъчно чудовищно, но явно не им стига, та затова в Гуру-йогата гуруто освен Буда замества и учението на Буда т.е. Дхарма, че и общността на просветлените учители т.е. Сангха. Не знам как е възможно да се вярва на подобни дивотии, но хората очевидно вярват и бизнесът си върви.

Всъщност повечето хора вероятно не са запознати с будистките сутри и едва ли са имали възможността да размишляват върху тях, като по тази причина може би не им става веднага ясно защо пък подобен метод да е толкова лош. В крайна сметка, срещу някое и друго дарение гуруто предлага да помогне да човек да постигне крайната реализация. Защо пък не?

Ами защото дори за първи път да чуваме за будизма, е редно да си зададем някои въпроси. Например откъде сме сигурни, че този гуру, раздаващ щедро реализации, изобщо е просветлен? Можем ли да преценим сами и по какъв начин? Дали не се предоверяваме на други гурута, които го посочват за просветлен, като за отплата той също ги определя като просветлени и т.н. и т.н.

Въпросите могат да бъдат много и колкото са повече, толкова по-добре. В противен случай и ако редовно си самовнушаваме чрез препоръчаната ни от гуру медитация колко готин е той, нещата рискуват да свършат твърде зле.

Между другото, накрая само да добавя, че според ламаистите, ако някой е представител на определена традиция и на непрекъсната връзка ученик-учител (е, така де, поне според мита на съответната школа), то няма начин да не е реализиран. Както се казва най-важното да е взел лиценз за разпространение на учението от своя наставник.