Зад фасадата на тибетската тантра

(превод от английски, оригиналната статия се намира на: http://www.trimondi.de/EN/Behind-the-Facade-of-Tibetan-Tantra)

(Представяне)

 

Зад фасадата на тибетската тантра е поредица от четири тома, в която се изследват ученията на тибетската тантра, наричана още колесница на тайната мантра или тибетски будизъм. Всъщност този тибетски „будизъм“ или тантра няма нищо общо с истинския будизъм предвид на това, че тяхната „висша йога“ е най-обикновено практикуване на полов акт. Да се вярва, че чрез съвкупление може да се практикува будизмът, противоречи на думите на Буда, нарушава морала и етиката, смущава обществените отношения и разрушава мира и хармонията в семействата. Настоящото задълбочено експозе представя автентичната дхарма на Буда и осветлява лъжите на тибетската тантра с надеждата, че така ще насочи хората по правилния път, водещ към върховното постижение да се стане буда.

 

За да се постигне какъвто и да било напредък по този път, е необходимо да се разчита на благословията на Буда, за да се получи праджна, мъдростта по отношение на абсолютната реалност. Казано иначе, не е разумно да се стремим да станем буди, без при това да следваме учението на Буда Шакямуни. За съжаление точно такъв е случаят с тибетския „будизъм“, който има много имена: „тантричен будизъм“, „езотеричен будизъм“, „ваджраяна“, „колесница на тайната мантра“ или „ламаизъм“. Никое от тях обаче не отговаря на истинския будизъм.

Разпространението на тантричния будизъм неизменно води до разрушаване и унищожаване на учението на Буда, както добре показва случилото се в древна Индия. Причината е, че тантричният будизъм е най-обикновен фалшификат. Ако обаче той натрупа достатъчно популярност, без съмнение отново ще успее да замени истинския будизъм. Под своето „духовно“ лустро тантричният будизъм е просто сексуална секта, която поддържа етернализма и плътските наслади, а неговите последователи, дори когато уж са положили монашески обети, всъщност не спазват будистките предписания и се държат като най-обикновени хора. Ако тантричният будизъм замени истинския будизъм, то от последния няма да остане нищо; онова, което ще се нарича будизъм тогава, ще бъде само една тайна религия, посветена на демоните.

 

Написването на настоящата книга бе мотивирано от следните наблюдения. Първо, повечето последователи на тибетския будизъм не са наясно със сърцевината на собствената си религия и са били измамени и заблудени. Второ, много знаменити екзотерични будистки учители (т.е. последователи на Махаяна) в Тайван през последните години раболепничат и ласкаят Далай лама с надеждата чрез неговата известност да подобрят собствения си статут. Поведението им накара много монаси от екзотеричния будизъм да започнат погрешно да смятат тибетската тантра за автентична будистка традиция. Трето, въпреки че придобиването на праджна е изключително трудно и изисква значителна и много сериозна практика, почти всички гурута в тибетския будизъм изглежда притежават невероятни духовни постижения и много от тях претендират, че са на първо ниво на бодхисатва или дори че вече са буди. Грандиозните им звания и „духовни постижения“ привлякоха много будисти, които желаят да следват техните инструкции. Накрая, всеки път когато избухне секс скандал в център за практикуване на тантричен будизъм с участието на някой лама, хората си мислят, че виновникът е будистки монах. Така действията на тези лами петнят образа на будизма. По тези причини настоящата книга е необходима, тъй като отхвърля митовете и защитава автентичната Дхарма на Буда

 

Предвид разпространеността и ужасното въздействие на тибетския будизъм, настоящата книга се стреми да разкрие в подробности неговите тайни учения и практики. За да помогне на будистките последователи и на широката общественост да схванат изцяло небудистката природа на тантричния будизъм, настоящата книга предлага задълбочена критика на тибетския будизъм и сравнение между него и правилното учение на Буда. Изхвърлянето на тантра от будизма не само ще защити автентичното учение от проникването на фалшиви доктрини, но и ще насърчи последователите на будизма да се обърнат към правилната Дхарма. Освен това настоящата книга олицетворява усилието на учителя Сяо да приведе будизма в същия чист и неопетнен вид, в който е бил по времето на Буда Шакямуни.

 

За автора

Почитаемият учител Сяо Пин-шъ е роден през 1944 г. във фермерско семейство в централен Тайван. Търсещ истината за човешкото съществуване, след 40-тата си годишнина той изцяло се отдава на изучаването и практиката на будизма и през 1990 г. се просветлява чрез съзерцанието Чан и помощта на изключителната медитативна практика, наречена „помнене на буда без форма“. През 1997 г. учителят Сяо основава Будистката асоциация на практикуващите истинското просветление, за да предложи различни нива на будистко обучение. Понастоящем центровете на Асоциацията могат да бъдат намерени във всички големи градове в Тайван, а също в Хонконг и САЩ. От създаването на Асоциацията учителят Сяо чете ежеседмични лекции за важни будистки сутри, като Ланкаватара сутра, Сурангама сутра, Сутрата на предписанията за Упасака, Шрималадеви симханада сутра (Сутрата на лъвския рев на царица Шримали), Диамантената сутра, Лотосовата сутра и др. За да изясни Дхармата на Буда и етапите на практикуване за всички заинтересувани, учителят Сяо е публикувал над сто книги, покриващи широк набор от будистки теми. Между тях са „Едновременното практикуване на Чан и Чистата земя“, „Реализирането на пътя на освобождението, обяснен в Агамите“, „Анализ на дълбоките учения на Средния път“ и „Екзегеза на ключови сутри, третиращи татхагатагарбха“. Във всичките му книги се набляга на това, че будизмът е път за лична реализация, която може да дойде само чрез непрекъснат процес на слушане, съзерцание и действителна практика на учението на Буда.

 

За Будистката асоциация на практикуващите истинското просветление

Ръководената от почитаемия учител Сяо Пин-шъ Асоциация на практикуващите истинското просветление е будистка общност, състояща се от бодхисатви от голямата колесница. Будистката дхарма, преподавана там от самото основаване на Асоциацията през 1997 г., включва в себе си елементи от китайската култура и насоките на учителя Сюендзан и позволява на последователите да реализират бодхи на трите колесници въз основа на татхагатагарбха. Вече повече от двадесет години Асоциацията разпространява правилната дхарма в полза на всички, интересуващи се от будизма. Практикуващите започват като изучават „помненето на Буда без форма“, а след това умението да запазват хуатоу (看話頭), реализират първия смисъл на школата Чан и вече не излизат извън пътя на бодхисатвите, като по този начин действат като истински представители на китайската Чан култура.

 

За доста дълго време будистката общност и академичните среди бяха повлияни от твърдението на някои японски изследователи на будизма, че „голямата колесница никога не е била учение на Буда“ — твърдение, застрашаващо развитието на китайския будизъм. Освен това, под ръководството на Далай лама фалшивият тибетски будизъм, разпространяван от четирите школи, трови будистката общност и обществеността с погрешните си възгледи и практики, маскирани като будистка дхарма. Затова през 2008 г. почитаемият Сяо Пин-шъ и Асоциацията създадоха Образователната фондация на истинското просветление с цел да се отхвърли фалшивото учение и да се покаже правилният път, като се просвещава обществеността и се разпространява автентичното учение на Буда. Фондацията публикува книги и списания, организира семинари, предлага образователни телевизионни предавания и други видове обучение. Като успешно насочи обучаващите се в правилната посока, усилията ѝ доведоха до пречистване на тайванската будистка общност, както и на цялото общество.

 

Резюме на Зад фасадата на тибетската тантра от глава I

Общоприето е да се смята, че тантричният будизъм е езотерична традиция, произхождаща от Буда Шакямуни. Езотеричната му природа обаче няма нищо общо с мъдростта, скрита в думите на Буда Шакямуни, а вместо това се опира на тайните тантрични учения, които се разпространяват в днешния свят. Тантричният будизъм, известен и като колесницата на тайната мантра, датира от древна Индия, когато будистките последователи рецитирали мантри, за да получат благословията на буди, бодхисатви, защитници на Дхарма, дракони и небесни същества с цел да си осигурят необходимите физически и психически условия и да преодолеят препятствията, които биха могли да попречат на будистката им практика. Тогава не съществувала сложната тантрична система, която познаваме днес. Постепенно в тази система на тайната мантра били включени небудистки възгледи и практики, като обаче за тях се прилагала будистка терминология. Философията на сексуалната йога била използвана като основна рамка за интегрирането на тези елементи в убедителна доктринална система, която бавно нараснала и достигнала днешните си размери. За разлика от екзотеричния будизъм (т.е. Теравада и Махаяна) тантричният будизъм не обхваща трите колесници на будистката практика, представени напълно при трите завъртания на колелото на Дхарма и присъстващи явно или подразбиращо се в четирите Агами. Тибетският будизъм не е автентичен будизъм, а просто набор от еретични схващания и практики, измислени и формулирани от обикновени хора въз основа на собствените им объркани мисли. Тибетският будизъм е изпълнен с тайни и абсурдни практики. Неговото учение по отношение на пътя на освобождението и пътя на мъдростта противоречи на принципите, заложени в сутрите на трите колесници, и заблуждава изучаващите будизма. Последователите на тантричния будизъм не могат да постигнат абсолютно нищо въпреки дългогодишната си практика, тъй като са уловени в паяжина от заразени дхарми или феномени, присъщи на трите свята на съществуване. Колкото повече практикуват, толкова повече затъват и се привързват към тези феномени, като са неспособни да се освободят. Те си остават здраво приковани в цикъла на преражданията, като на всичкото отгоре могат да пропаднат в трите лоши пътя: на животните, на гладните духове или дори в ада.

 

Малцина си дават сметка ужасното влияние на тибетския будизъм върху неговите последователи. Онези, които знаят истината, обикновено не смеят да говорят или да пишат за нея, защото се страхуват да не бъдат нападани, обиждани или дори убити от последователите на тантра. Те пазят истината мълчаливо в ума си. По този начин същината на тантричния будизъм дълго време бе скрита от изучаващите будизма.

 

В тази ера на информационни технологии за практикуващите будизма е лесно да се запознаят с основните будистки постулати. Ако някой се противопостави на влиянието и лъжите на тибетския тантричен будизъм, така че „царете на дхарма“ и „живите буди“ т.е. ламите с претенции за големи духовни постижения да нямат какво да кажат в отговор, изучаващите будизма ще спрат да изоставят екзотеричния будизъм (т.е. Теравада и Махаяна), за да следват тантричните наставления. Привържениците на тибетския будизъм, включително „царете на дхарма“ и ринпочетата, ще могат да се върнат към истинското будистко учение и да се освободят от капана на еретизма, който им пречи да напреднат по пътя на Буда или още по-лошо ги кара да извършват тежкия грях да си приписват фалшиви постижения. Еретичните доктрини постепенно ще изчезнат и тантра ще спре да унищожава истинския будизъм в Тайван и Китай, което ще позволи на будисткото учение да запази чистотата си и да просъществува още хиляди години.

 

По тази причина е безкрайно важно да се посочат и разкрият лъжите и измамите на тантричния будизъм. Нито един будистки последовател не бива да се отнася лековато към това. С настоящото моля по-възрастните, уважавани водачи и будистките последователи от всички националности и култури, както и царете на дхарма и последователите на тибетския тантричен будизъм, да разберат моите най-искрени намерения, довели до написването на тази книга.

 

Моля разгледайте разкритите тук погрешни възгледи на тантричния будизъм без предубеждение и обединете усилията си, за да просъществува будизмът колкото се може по-дълго. Тибетският будизъм гъмжи от погрешни възгледи и извратени практики. На първо място сред тях е философията на Прасангика Мадхямака и учението на висшата тантра йога. Първата е теория, която отрича съществуването на съзнанието алая като основната причина за съществуването; втората е сексуална практика, която претендира, че води най-бързо до постигане на нивото на буда. Възгледът, медитацията, поведението и резултатите на тибетския будизъм са погрешни и необосновани. Различните видове посвещаване са изпразнени от съдържание.

 

Тантричният будизъм хвали много окултни и странни практики, които е възприел от най-различни небудистки религии. Те включват прехвърлянето на съзнанието и предоставянето на нектар. Въпреки че са считани за будистки, тези практики всъщност противоречат на будизма. Прехвърлянето на съзнанието се основава на въображението и включва прехвърлянето с помощта на дакини на основното съзнание на практикуващия към Чистата земя на дакини или Чистата земя на Амитабха Буда. Още по-абсурдна е йогата на божеството, предложена във Вайрочанабхисамбодхи сутра (Vairocanābhisaṃbodhi Sūtra) и в Adamantine Pinnacle Sūtra. В нея се претендира, че ако човек успее да си представи и визуализира медитиращо божество, което става буда, той самият ще стане буда. Ритуалите за получаване на нектар не са будистка практика, а представляват практики, свързани с небесните обитатели на света на желанието. Още по-странна и отвратителна е практиката на „петте нектара“ т.е. семенната течност, кръвта, изпражненията, урината и плътта. Теоретизирането, че физическото тяло, чрез което се става буда, е идентично на тялото на дхарма, е безпочвена вяра. Същото може да се кажа за практиката на ветровете и вътрешния огън, визуализирането на капката в централния канал като ума на просветлението, идеята за визуализираната капка като складовото съзнание (съдържащо жизнеността и тялото на петте агрегата) и дихателната техника „като ваза“ за постигането на четирите концентрации и четирите безформени поглъщания.

 

Цонкапа, основателят на школата Гелуг, е постановил, че за да се счита някой за учител от традицията Гелуг, то неговите изпражнения и урина трябва да имат приятна миризма. Това е особено абсурден критерий. Според Цонкапа при ритуала на тайното посвещаване гуруто поставя секрети от четирите канала (изпражнения, урина, семенна течност и полови секреции, получени при полов акт между гуруто и жена му или консорта му в мандалата) на езиците на своите последователи. Вкусът на тези секрети поражда самадхито на прекрасното блаженство. На последния етап на тантричната практика се култивират „ясната светлина на блаженството“, най-висшата тантра йога и съюза на блаженството и пустотата. Ако по време на тези практики усещането за сексуално удоволствие може да обхване тялото за продължително време и ако, докато изпитва това плътско удоволствие човек може да медитира върху съюза на блаженството и пустотата и да изпита недвойствеността на блаженството и пустотата, то за него ламаистите казват, че е постигнал състоянието на пълно и перфектно просветление. Последователите на тибетския будизъм вярват, че тази най-висша тайна на тантризма води до постигането на нивото на буда в рамките на един живот. Абсурдността на тези практики е очевидна дори за обикновените хора и би трябвало да е съвсем ясна за будистите, търсещи истината. Практикуващите в двете колесници, т.е. шраваките (слушателите) и пратиека-будите (самостоятелно достигащите), не познават лицето на истинската реалност и не притежават праджна. Дори те обаче са съвсем наясно, че е необходимо да се премахне привързването към феномените в света на желанието. Защо тогава най-висшият езотеричен метод, който уж е по-велик от трите колесници, изгражда привързване към феномен в света на желанието т.е. към половия акт? Глупаво и ирационално е за практикуващите тантра да твърдят, че могат да „премахнат желанието с желание“ и така да се отдалечават от учението в трите колесници на бодхи.

 

Като отричат съществуването на седмото и осмото съзнание, Чандракирти (индийски учител по тантра, считан от ламаистите за велик бодхисатва) и Цонкапа превръщат учението на трите колесници в нихилистична теория, според която всички феномени се пораждат взаимно, без да има фундаментална причина за тяхната поява. Те разрушават основата на учението на Буда и омаловажават сутрите на Махаяна. В Ланкаватара сутра подобни хора са наречени „непоправими“. Последователите на тези невежи „патриарси“ и „учители“, които отричат съществуването на седмото и осмото съзнание, също извършват непоправим грях. Погрешните възгледи на тибетския будизъм, които за първи път се появяват в Индия, а след това чрез Тибет днес са достигнали всички континенти, подкопават устоите на автентичното будистко учение. Тантричният будизъм започва да разрушава и осакатява автентичния будизъм много преди да достигне Китай. Лишени от основата на учението, все по-малко будисти успяват да разберат или осъществят съдържащата се в трите колесници Дхарма на Буда. Животът на будизма виси на косъм и той повече не може да понесе по-нататъшни атаки от страна на тантричния будизъм и подмяната на истинското учение с еретични идеи и практики. 

 

Ако никой не излезе напред, за да обясни правилната дхарма и да прогони фалшивите възгледи, разпространявани от тибетския будизъм, истинският будизъм няма да бъде възстановен и ще се повтори случилото се в древна Индия, когато тантричният будизъм унищожава истинското учение. Тибетският будизъм ще продължи да заблуждава хората и да покварява умовете на бъдещите поколения. Хората нямат вина, ако не успяват да видят въздействието на тибетския тантричен будизъм. Ако обаче са способни да видят грешките и да разпознаят измамата, но отказват да предприемат действия, за да спрат този порочен кръг, те подвеждат Буда и Дхарма и на тях не бива да се гледа като на истински будистки последователи.

 

Съставих тази книга, за да отвърна на безкрайната любяща доброта на Буда, будистките патриарси, Дхарма и всички чувстващи същества, така че след като напусна този свят да мога да коленича пред Буда с ум, свободен от вина и изпълнен с радост. Тогава ще се преродя в зависимост от инструкциите на Буда и ще продължа да практикувам по пътя на бодхисатвите. Нека всички небесни и човешки същества да разберат причините, поради които написах тази книга, и нека всички екзотерични и езотерични будисти видят истината и се върнат към правилния път на практикуването на Дхарма и получат всички ползи от нея.

 

За тибетската тантра — няколко интернет връзки от Будистката асоциация на практикуващите истинското просветление

Практиката на тибетската тантра започва с съзерцателен метод със знаци, но поне официално заявената ѝ цел не е по-различна от онази, посочена в сутрите на екзотеричния будизъм (бел. прев. сутрите на Теравада и Махаяна) т.е. реализирането на върховната истина. Следователно всичко, което се отклонява или противоречи на сутрите на екзотеричния будизъм, няма нищо общо с тази цел и съответно с будизма. Следните съзерцателни методи, използвани в тибетската тантра, обаче отговарят на индуистката философия, свързана с безкрайния цикъл на размножаването на мъжкия и женския организъм: посвещаването, визуализирането, прехвърлянето на съзнанието, дихателната техника „като ваза“, екзалтираното и радостно практикуване на половия акт, хеваджра, най-висшата йога, блясъка на блаженството, съюза на блаженството и пустотата и т.н. Общата цел на тези практики е сексуалното удоволствие да се овладее така, че цялото тяло да изпита блаженство. Очевидно, такъв стремеж към петте удоволствия на света на желанието би попречил на практикуващите да се освободят от цикличното си съществуване в света на желанието или да премахнат привързването си към аз и още повече би ги възпрепятствал да постигнат целите на голямата колесница т.е. да се просветлят и да видят природата на буда. По тази причина идеите на тибетската тантра нямат нищо общо с будизма, а нейната махамудра на ясната светлина и инструкцията на великото съвършенство изобщо не могат да доведат до намиране на истинското аз, което не се ражда и не умира.

Връзки към десет статии (на английски език):

1.     Sexual Abuse is Rare in Other Religions, While Sex IS the Essence of Tibetan Tantric Buddhism — Exposing the Lies Made by Dawa Tsering, Director of the Tibet Religious Foundation of H. H. the Dalai Lama (Part 1) (http://foundation.enlighten.org.tw/trueheart_en/27)

2.     Old Booze in a New Bottle: Tsongkhapa’s Superficial Religious Reform — A Critique of Tsongkhapa’s “The Exposition of the Fourteen Tantric Root Infractions” (Part 3) (http://www.enlighten.org.tw/trueheart_en/62 )

3.     Lifting the Veil off the Fourteen Root Infractions in Tantric “Buddhism” — Part 4: The True Colors of the Tantric Vajra Vehicle [Vajrayana] (http://www.enlighten.org.tw/trueheart_en/57  )

4.     The Fourteen Root-less and Disarrayed Infractions — A Critique of Tsongkhapa’s “The Exposition of the Fourteen Tantric Root Infractions” (Part 1) (http://www.enlighten.org.tw/trueheart_en/58 )

5.     The Secret Sexual Consort of a Tibetan Buddhist Lama—the first Kalu Rinpoche (http://www.enlighten.org.tw/trueheart_en/32 )

6.     The Highest State of Practice that the Tibetan Buddhists Preach but Cannot Achieve, and the Couple-Practice Tantra that They Cultivate but Would Not Disclose (http://foundation.enlighten.org.tw/trueheart_en/2 )

7.     The Spiritual Mentors Whom Everyone Worships by Day Become Whoremongers at Night (http://foundation.enlighten.org.tw/trueheart_en/15 )

8.     German Scholars Verified through Research The Essence of Tibetan Buddhism Is to Practice Tantric Sexual Union — It is a False Buddhism (http://foundation.enlighten.org.tw/trueheart_en/43 )

9.     The Dalai Lama and the CIA (Part 1) First German Television and Southern German Daily Set off a Wave of Criticism (http://foundation.enlighten.org.tw/trueheart_en/37 )

10.  Masking the Myth with Sophistry — An echo to the China Times' article "The Myths about the Dalai Lama and the Tibetan Issue” (http://foundation.enlighten.org.tw/trueheart_en/47 )

Comments: 1
  • #1

    Тони (Saturday, 10 November 2018 09:12)

    Много интересно!