Как да не попаднем на мошеник?

Дадох си сметка, че в днешно време т.е. в т. нар. епоха на края на Дхарма, в която за съжаление живеем, е съвсем лесно да попаднем на неподходящ учител по будизъм. Какво разбирам под неподходящ учител?

Просто някой, който влиза в противоречие с онова, което пише в сутрите, не спазва обетите и изобщо подменя съдържанието на будисткото учение с неправилни и лъжливи интерпретации. За съжаление такива хора има доста и някои дори са много известни. В този смисъл е важно да не се предоверяваме на "авторитетите", а много грижливо да си проверяваме нещата сами - все пак става дума за собствения ни живот и бъдеще.

Нека поясня какво имам предвид с някои примери.

Да вземем Далай лама, за когото много хора биха казали, че е едва ли не символ на будизма и един от най-големите авторитети в тази област.

Какво се оказва обаче, ако се вгледаме малко по-отблизо и без предубеждение?

Далай лама например яде месо, въпреки че самият той казва, че е по-добре човек да е вегетарианец. Той, разбира се, трябва да бъде поздравен за тези си думи, но нека видим какъв е проблемът с яденето на месо.

В крайна сметка, в днешно време има доста уж будистки учители, които претендират, че Буда не е бил забранил яденето на месо, а това е било само препоръка. Във Виная Питака обаче, където се съдържат препоръките, изрично се казва, че ако се яде месо, то този акт следва да се изповяда. Съвсем очевидно е, че не става дума за нещо похвално, а по-скоро за деяние, което трябва да се избягва.

Във Виная Питака впрочем са посочени изискванията към редовите последователи на будизма. Когато обаче говорим за Далай лама или други известни фигури вече не става дума за редови последователи,  а за хора с претенции да са учители и дори "велики учители". За "учителите", които си позволяват да ядат месо или да пият алкохол, имаме специални пасажи в Шурангама сутра. Всеки би могъл да си я намери и да прочете за себе си, но накратко Буда изрично предупреждава, че дори някой да е постигнал сравнителен напредък или някакво подобие на самадхи, ако яде месо, пие алкохол или се отдава на плътски наслади, то става дума за дявол, който няма никакъв шанс да се освободи от самсара. Очевидно широко разпространеният в определени среди мит, че някои много напреднали лами или ринпочета можели да нарушават обетите без проблем, е именно нищо повече от един мит.

Дори напротив, ако някой си позволява да нарушава правилата под претекст, че е много напреднал, то това е сигурен знак, че трябва бързо да бягаме от подобен "учител".

Друг важен признак е, ако почнат да ни говорят, че е много важно да си намерим гуру и дори да си представяме, че този гуру е просветлен или буда. Даже някои имат нахалството да твърдят, че да си представяме, че нашият гуру е буда, е израз на  душевната ни чистота.

Всъщност единственото, което би показало подобно нещо, е нашата наивност, тъй като от това да си представяме, че нашият гуру е буда, няма никаква полза, но пък за сметка на това - доста вреда. Просто рискуваме да започнем да му вярваме сляпо и да го оставяме да прави с нас каквото си иска. Отделно, че както казах, е важно да проверяваме дали пък думите на гуруто не противоречат по някакъв начин на сутрите.

Нека дадем още един пример, като го свържем с казаното по-горе. Наскоро четох едно интервю с Чатрал Ринпоче на руски. Той между другото казва нелоши неща и изрично набляга на това, че е важно човек да не яде месо и да не пие алкохол. Това, разбира се, е похвално.

В един момент обаче заявява, че ако човек има свръхестествени способности като Гуру Ринпоче, Тилопа или Наропа, то няма проблем да яде месо или да пие алкохол. Това му твърдение очевидно противоречи на Шурангама сутра и следователно трябва да бъде отхвърлено като несъстоятелно.

Както виждаме, да се преценят думите на някой учител не е толкова просто и трябва да сме нащрек. Лошото в случая е, че очевидно Чатрал Ринпоче не разбира добре нещо толкова фундаментално и оттук можем да се усъмним в учението, което преподава, независимо че той самият е привърженик на вегетарианството.

Друга причина да хукнем бързо в обратна посока е когато някой започне да ни убеждава, че всъщност Буда бил преподал открито някои неща, но преподавал тайно други, между които и тантри.

Това, първо, е глупаво, тъй като ако Буда Шакямуни беше преподавал тантри, то най-близките му сподвижници, като Ананда например, щяха да знаят за това и все да го споменат някъде, и второ, някои хора не се спират дотук, а започват да си измислят, че едва ли не междувременно бил дошъл някакъв друг буда и именно той бил преподал тантрите. Понякога, за да достигнат пълен абсурд, те твърдят и че този друг буда е "по-висш" от Буда Шакямуни.

Всичко това, разбира се, са глупости!

Буда Шакямуни ясно е заявил, че следващият буда ще бъде Буда Майтрея, който ще дойде след хиляди години, така че ако някой междувременно се представя за буда или твърди, че е получил учение от буда, различен от Буда Шакямуни, то очевидно лъже най-нахално. Това е достатъчна причина да го избягваме.