За авторитетите в будизма

Сега бих искал да поговорим за "авторитетите" в будизма, т.е. за известните будисти като например Далай лама, Дилго Кхйенце Ринпоче, Чатрал Ринпоче, Лама Джампа Тайе, Гуру Ринпоче, Тилопа, Наропа и др. Неслучайно съм избрал само представители на тантрическия или така нар. тибетски будизъм, тъй като именно тази традиция се ползва със значителна популярност в Европа и в България.

Много хора, независимо дали имат отношение към будизма или не, са склонни да приемат думите на тези "учители" като безспорни и искрено вярват, че щом нещо е казано от тях, то няма начин то да не е вярно и да не е в съзвучие с учението на нашия учител Буда Шакямуни. Дори имаше случай с мой приятел, на когото му бяха препоръчали да се обърне към дългогодишния преводач на Далай лама, ако иска да научи нещо за будизма. Ще спестя отговора на моя приятел, но случката илюстрира добре как мислим ние, хората, и колко сме податливи на предразсъдъци и на това да се предоверяваме на някой само защото последният е известен и примерно го дават по телевизията.

Всъщност във всекидневния ни живот е съвсем нормално да приемаме някои неща на доверие без да ги проверяваме много-много, защото иначе просто няма да ни стигне времето. Всеки от нас обаче чудесно знае, че, когато става дума за нещо от критично значение, е много важно сами да се убедим как точно стоят нещата. Всеки от нас се е "парил", когато е слушал някой, без да си направи труда да помисли малко и да потърси и друго мнение. Отделно, че когато се захванем с нещо на практика, установяваме, че всичко е малко по-различно от онова, което е било казано или мислено.

Нека сега се върнем на изброените по-горе "авторитети". Както казах общото между тях е, че те, за съжаление, са последователи на тантризма и много от твърденията им влизат в противоречие с думите на Буда Шакямуни. Най-очевидната им грешка е неспазването или толерирането на неспазването на будистките обети. Никой не твърди, че да се следват обетите е лесно, навиците за спазване се изграждат постепенно, но няма начин просветлен учител да извършва груби нарушения като консумира месо или алкохол или пък да твърди, че за особено "напреднал" будист извършването на подобни действия не е проблем.

Няма да коментирам другите очевидни грешки, които допускат подобни "авторитети", тъй като за всеки, който наистина се интересува от будизъм, би било по-ценно сам да провери какво точно пише в сутрите и доколко думите и делата на определени хора следват или противоречат на учението на Буда Шакямуни. Каквото и да кажа или напиша би било просто още едно твърдение, което задължително трябва да се провери. Това е единственият начин човек наистина да разбере за какво става дума и да развие непоклатима вяра в учението - ако само разчита на мнението на един или друг, това просто няма как да се случи.

Накрая, нека обобщя - ако някой има интерес към будизма, то за него е препоръчително внимателно да проверява всички твърдения на будистките "авторитети", тъй като, първо, няма друг начин - никой не може да практикува и извърви пътя вместо него и, второ, ние, за съжаление, живеем в епохата на края на Дхарма и е много трудно да се намери истински просветлен будистки учител. С други думи е нужно повече от всякога да се придържаме строго към учението на Буда, за да не се окаже накрая, че някой неусетно е подменил същността му с тантра например. Тъй като напоследък чух особено "забавния" аргумент, че било възможно накрая Буда да бил преподал нещо тайно, то нека сме наясно, че какво и да е преподал Буда, то няма начин преподаденото от него да си противоречи. С други думи, не е възможно, първо, да каже в Шурангама сутра, че който претендира, че е просветлен, а нарушава обетите, е демон, а после в последващо "тайно" учение да се твърди обратното. В този случай по-скоро "тайното" учение няма нищо общо с учението на Буда Шакямуни.